Esküvőszervezés 2.
Az idő előre haladtával felgyorsulnak az események .......
04-03 hónappal az esküvő előtt egyeztessetek a virágossal, kérjétek ki a tanácsát, hogy az évszaknak, a helyszínnek, az esküvő stílusának, színvilágának megfelelően milyen virágokat ajánl számotokra. Kérjetek látványterveket a szertartás és az esküvői helyszín díszítésére. Döntened kell a menyasszonyi csokrodvirágait, díszítését, formáját illetően. Számtalan ötletet találsz az interneten, de legyél körültekintő a választás során, mert nem fog jól mutatni a kezedben a legdrágább designe csokor sem, ha az nem illik a személyiségedhez. A vőlegény kitűzője szimbolizálja a fiatal pár közötti egységet, így az a menyasszonyi csokor virágából készül, egy kis zölddel és szalaggal kiegészítve. Egyeztetnetek és véglegesítenetek kell az egyéb kiegészítőket: dobócsokor, koszorúslányok csokra, csukló vagy hajdísze, szülőköszöntő csokrok, menyasszonyi jármű díszítése. Fontos megállapodnotok arról is, hogy a várható időjárási viszonyokat figyelembe véve pontosan mikor mentek a virágokért.
Esküvői vendéglistával már a helyszín foglalásakor rendelkeznetek kellett, amin most még változtathattok. Érdemes újra átgondolni azt, de a szülők meghívott vendégein nem illendő változtatni. Ha a vendégek messze laknak, postára adhatjátok a meghívókat, ellenkező esetben személyesen illik azt átadni. A meghívó átadásakor finoman kérjetek visszajelzést, hogy számíthattok-e a megjelenésre, mert a végső létszám alapján készül az ültetési rend és a vendéglátás költsége sem mellékes. Jelezzétek azt is, hogy anyagi jellegű támogatásnak vagy ajándéknak örülnétek inkább, megkönnyítve ezzel a vendégeitek dolgát. Állítsatok össze egy nászajándék listát, hogy hasznos ajándékokat kapjatok. Készíthettek honlapot is erre a célra, vagy regisztrálhattok áruházba/webáruházba, ahol kívánságlistára tudjátok tenni a kedvenc termékeiteket, amiből választhatnak a meghívottak.
Testvért, keresztszülőt, közeli barátot illik tanúnak felkérni, de nincs konkrét kikötés, hogy ki legyen az, a lényeg, hogy olyan embert válasszatok, akiben a végletekig megbíztok. Felkérésként hívd meg a tanújelöltedet egy vacsorára vagy lepd meg egy apró ajándékkal, amibe rejts egy vicces felkérő szöveget. A tanú aláírása kell ahhoz, hogy házasságot köthess szíved választottjával, de más feladat is hárul rá, lány/legénybúcsú szervezés, köszöntő beszéd, segítségnyújtás az esküvő során.
Koszorúslánynak a női rokonok, barátok, ismerősök, vagy azok gyermekeit szokás felkérni. A hajadon lányok közül válassz, hogy előtérbe kerülhessenek az esküvőn, hátha így hamarabb rájuk talál a szerelem. Az egyforma koszorúslányruha célja, hogy a lányok egyenlő eséllyel induljanak a párválasztásban. Ők lépnek először a templomba/házasságkötő terembe, mert a babona szerint elűzik a rossz szellemeket és szórják a rózsaszirmot a lábaitok alá, hogy a rátok váró nehéz, göröngyös utat egyengessék.
Az első menyasszonyi ruhapróbára a koszorúslányaiddal menj el, ők örömmel segítenek majd Neked a kiválasztott ruhád méretre igazítása során. Bár nem ajánlott, de ha aktívan diétázol vagy tornázol, akkor az általad racionálisan elérni kívánt célra figyeljetek a beállítás során. Ilyen esetben szükség lehet az átlagosnál több próbára is, nehogy probléma legyen a ruha méretével az esküvő napján. Ha már az esküvői ruhaszalonban vagytok, akkor itt az ideje, hogy a koszorúslányok ruháját illetően is döntés szülessen. A sértődéseket megelőzendő a lányokkal együtt válaszd ki a ruhák színét, anyagát, formáját, de mindenképpen figyelj rá, hogy a ruhájuk harmonizáljon a menyasszonyi ruháddal és a dekorációval. Ne ragadjatok le az első lehetőségnél. Mérjétek fel a kínálatot, és ha nem találkoztok a megfelelő darabbal, gondolkodjatok el azon, hogy varrónővel készíttetitek el a ruhákat. Válasszatok különleges színt, hát vagy vállmegoldást, légies anyagot, amiben jól érzik majd magukat a kísérőid. Ne feledkezzetek el róla, hogy ha varratjátok, akkor a vőlegény ruháján is szükséges az igazítás, hiszen az ő megjelenésének is kifogástalannak kell lennie a nagy napon.
Döntened kell, hogy a hagyomány szerint, mint ifjú ara átöltözöl-e éjfél után menyecske ruhába, amely szimbolikusan azt jelenti, már nem hajadon, de még nem is asszony a viselője. Rengeteg kényelmes menyasszonyi ruha létezik, de lehet, hogy szívesen ledobnád a magassarkú cipődet és megszabadulnál a fűzőtől az est folyamán. Higiéniai és kényelmi szempontból is jól eshet átöltözni egy könnyedebb ruhába. A menyecske ruha színe általában piros, rózsaszín, bordó, sötétkék, akár népi motívumokkal díszítve. A szoknya hosszát befolyásolja a testalkatod, a fazon és a cipőválasztás is. Ugyanaz a hossz szűk szoknyából kevésbé merész, mint bő szoknyából. Ha a party hevében nem vigyázol, akár többet is megmutathatsz a vendégeknek, mint szerettél volna. A menyecske ruhák felé kevesebb az elvárás, ha körültekintően választasz, akkor később is tudod még viselni álmaid alkalmi ruháját.
Nem is gondolnánk, mennyi mindenre van szükség a ruhákon kívül. Érdemes jó előre gondoskodnotok a ruhákhoz tartozó kiegészítők beszerzéséről, hogy később ne kelljen kapkodnotok. Menyasszonyként szükséged lesz a következőkre: fátyol, nyakék, fülbevaló, hajtű ékszer, kesztyű, napernyő, boleró, harisnya, harisnyakötő, fehérnemű, cipő, váltócipő, majd menyecskeként újabb ékszer, fehérnemű, harisnya és cipő következik. A vőlegénynek is előre kell gondoskodnia a kifogástalan megjelenés részleteiről, így kényelmes fehérneműről, hosszú ujjú ingről, textil zsebkendőről, nyakkendőről, nyakkendőtűről, óráról, cipőről, váltócipőről.
Lényeges, hogy a menyasszonyi torta megjelenésében, szín-, ízvilágában kövesse az általatok választott stílust. Ma már semmi nem szabhat határt az elképzeléseiteknek, bármilyen különleges ízesítést, formát, díszítést el tud készíteni nektek egy ügyes cukrász. Mindenképp informálódjatok arról, hogy milyen alapanyagokat használ a mester a torta elkészítése során (bio, vegán, gluténmentes, klasszikus), miből készíti a tölteléket, a díszítést, szerepel-e kóstolás a díjban. Nem előnyös, ha a kiválasztott cukrászotok több tortát készít egy hétvégére, mert akkor néhány nappal korábban elkezdi sütni azokat, és az összeállítást, díszítést hagyja az esküvő napjára, így benne van a pakliban, hogy kiszáradhatnak a tortalapok. A meghívott vendégek számához szokás igazítani az esküvői torta méretét. Ha emeletes tortában gondolkodtok 20 főre 10+15, 35 főre 20+15, 50 főre 30+20, 75 főre 30+20+15, 110 főre 35+25+15 centiméteres átmérővel kalkuláljatok. A torta súlya az átmérőjének megfelelő (15 cm 600 g, 20 cm 800 g, 25 cm 1,2kg, 30 cm 1,6 kg, 35 cm 2,4 kg). Kérdezzetek rá, hogy a cukrász biztosít-e tortaállványt, vagy bérelnetek kell azt, vállalja-e a kiszállítást a helyszínre, van-e szállítási díj.
Rendeljetek sós és édes süteményeket is. Fontos tudni, hogy a sós süti jobban fogy, mint az édes. Sós sütiből nem érdemes túlcifrázni a választékot, a pogácsa, sajtos rúd kombinációval nem lehet melléfogni. Édes sütikből érdemes nagyobb választékkal készülni. Jó, ha úgy válogatod össze a sütifajtákat, hogy legyen köztük krémes, kevésbé krémes, csokis és gyümölcsös, de érdemes figyelned rá, hogy olyan sütiket válassz, melyek nem olvadósak. Sós és édes sütiből is nagyjából 10 dkg/fő az "ajánlott" mennyiség.
A boldogító igen az egyik legcsodálatosabb dolog az ember életében - azonban akár bizalmi, akár üzleti okokból gyakran szóba kerül a házassági vagyonjogi szerződés megkötése, ami biztosítékot ad mindkét félnek, mivel bizonyos vagyoni elemeket és akár adósságokat is ki lehet így vonni a közös vagyonból. A házassági szerződés a bonyolult családi viszonyok rendezését szolgálja. Megoldást nyújt az előző házastárs és a gyerekek tulajdonának, illetve a Ti és a házasságotokból születendő gyermekeitek vagyonának rögzítésére. A házassági vagyonjogi szerződés ügyvéd vagy közjegyző által hitelesített hivatalos dokumentum, amit nyilvántartásba vesz a Magyar Közjegyzői Kamara. Ha saját készítésű szerződéssel akarjátok letudni az ügyet, akkor a házassági szerződés nem más, mint egy papírdarab, ami pecsét nélkül semmit sem ér.
2 hónappal az esküvő előtt keressétek fel újra az anyakönyvvezetőt véglegesítsétek időpontot, s azt, hogy milyen szertartást szeretnétek. A házasságkötő teremben az időkeret adott, de lehetőség van, egy választott versre, élőzenére, esetleg fogadalomra, de fontos a dekoráció kérdését is egyeztetni. Ha az esküvőtök helyszínére szertartásvezetőt választottatok, akkor az elképzeléseiteket részletesen beszéljétek át vele újra. Véglegesítsétek a szertartás menetét, elemeit, a zenéket, a megerősítő ceremóniát, a fogadalmaitokat, a szülők köszöntésének módját, a szükséges kellékeket, a dekorációt, melyek egyedivé teszik a legszebb napotokat. Ha templomi esküvőtök is lesz, menjetek el újra a paphoz, akivel időpontot egyeztettetek és beszéljétek át a szertartás részleteit. Ideje megkezdenetek a jegyesoktatást, ami segít önmagatok megismerésében, felkészít a házasságra, az együttélésre, a gyermeknevelésre és tisztázza a templomi szertartás menetét.
Itt az ideje, hogy az általatok kiválasztott és leszerződött szolgáltatókkal leüljetek átbeszélni és véglegesíteni az esküvőtök részleteit. Fontos, hogy megbízzatok bennük, így aggodalom nélkül élhessetek át majd minden pillanatot. A választott helyszínen a rendezvényért felelős alkalmazottal járjatok körbe, részletesen egyeztessétek a szerződésetekbe foglaltakat, így a rendelkezésetekre álló helyszíneket, azok berendezését, kellékeit (székszoknyák, székmasnik...), a dekoráció- hangosítás- fénytechnika kérdéskörét, az érkezés-, távozás idejét. Adjátok meg a végleges létszámot, készítsetek tervet az asztalok, a tánctér, a zenészpult elrendezésére. A catering céget is tájékoztassátok a létszámról, és véglegesítsétek az ételsort, a terítési-, tálalási igényeiteket, hogy mi, hogyan, mikor kerüljön felszolgálásra, leszedésre. Kerüljön sor az ételek kóstolására, hogy a tálalást, fűszerezést, mennyiséget érintő javaslataitokat megfogalmazhassátok. Az esküvői tortát, apró sütiket készítő céget is keressétek fel a pontosítás érdekében. Kóstoljátok meg a tortát, a sütiket, s ha szükséges tegyetek módosító javaslatokat az ízekre, a megjelenésre. Mindenképp rögzítsétek a rendezvény helyszínét, a kiszállítás módját, idejét.
Fogadjátok nyitottan a nagy napotok programjának véglegesítése során a vőfély/ceremóniamester egyedi ötleteit, amik sokat dobhatnak a hangulaton. Ő nem csak szórakoztatja a vendégeket, hanem informálnia is kell az eseményekről, ezért legyen egy részletes időrendje, amely tartalmazza a szertartások, fotózások helyszínét, időpontját, a vendégfogadás, vendéglátás, a party részleteit. Készítsetek számára a szülők, nagyszülők, testvérek nevét, fotóját, "jellemzését" tartalmazó listát, mivel rájuk különösen koncentrálnia kell. Feladata, hogy tartsa és tartassa be a menetrendet, ezért folyamatosan kommunikálnia kell a vendégekkel, a szolgáltatókkal, figyel rá, hogy jelen legyen mindenhol, de ne legyen túl sok belőle. Ne felejtsetek el a vőfélynek szalagot rendelni!
Az esküvő megörökítését biztosan profira bíztátok, aki tudja, mely pillanatokat érdemes lencsevégre kapni. Egyeztessétek, hogy a letisztultságot helyezitek előnybe, és "couture" stílusú fényképekre is vágytok, vagy a beállított fényképek hívei vagytok. A fotós véleményének kikérésével rögzítsétek a kreatív fotózás helyszínét, idejét, időtartamát. Tisztázzátok előre, hogy az előkészületek közben, a szertartás alatt, a gratulációk fogadásakor, az esküvői vendéglátás közben, a tánctéren milyen jellegű fotókat készítsen, s közben kikre fókuszáljon. A videók képesek visszarepíteni a múltba, drónnal pedig csodás felvételek készülnek, de ebben az esetben is részletesen át kell beszélni, hogy miről készüljön feltétlenül videófelvétel, milyen legyen a videó stílusa, zenei aláfestése, hossza. Nyugodtan kérhetitek a vendégeiket, hogy a házassági ceremónia, a vendéglátás és a party alatt ne készítsenek, és osszanak meg felvételeket a közösségi média felületein. Hagyják meg ezt a lehetőséget számotokra, Ti pedig el fogjátok juttatni hozzájuk a legszebb fotókat.
A legszerencsésebb, ha a hang- és fénytechnika annak a személynek a kezében van, aki a zenétszolgáltatja.
Adjátok át neki az esküvő forgatókönyvét, amibe pontosan jelöljétek be a zenéi betétek helyét, hosszát, hangerejét, a szükséges hang és fényeffekteket a vendégvárástól kezdve, az esküvői ceremónián, a nyitótáncon át, a felhőtlen szórakozáson keresztül a búcsútáncig. Az esküvői mulatsághoz készítsetek zenei kívánság- és tiltólistát. Kérjetek minőségi vezeték nélküli mikrofont, mikroportot, hogy jól hallható legyen a szertartásotok, a bulihoz pedig mehet a füst-, buborék-, szikragép...
A dekoratőrrel, vagy a dekoráció elkészítésével megbízott segítői csapattal (tanúk, koszorúslányok, barátok) a helyszínen egyeztessetek a szükséges dekorelemekről, azok elhelyezésének idejéről, módjáról, lebontásának részleteiről. A stílus, az anyagok, a színek harmóniájának összhangját szem előtt tartva dolgozzátok ki álmaitok látványtervét és beszéljétek át a szükséges kellékeklistáját. Tisztázni kell, hogy az asztalterítőket, a székszoknyákat masnival biztosítja-e a rendezvényhelyszín vagy nektek kell beszereznetek, kölcsönöznötök. Véglegesíteni kell a bejárat dekorációját az üdvözlőtáblával és az ültetési renddel, a boldogságkapu díszítését, a vendégfogadás-, a szertartás helyszínének dekorációját. Bőven lesz feladat a főasztali dekoráció és a főasztalhátfal kialakításával, az asztalifutók, dekorok, az ültető- és menükártyák, a fotófal, a léggömbdekor, a mennyezeti díszítés kellékeinek beszerzésével, a kivitelezéssel, így a dekoráció pontosítására különösen figyeljetek oda!
Kerüljön sor személyes megbeszélésre a véglegesítés érdekében a virágdíszek készítésével megbízott szolgáltatóval. Az esküvőtöket a kül- és beltér virágokkal történő dekorálás stílusossá, egyedivé varázsolja. Fontos, hogy az autódekoráció, a szertartáshelyszín, a rendezvényterem virágdekorációja, az asztaldíszek, a menyasszonyi csokor, a dobócsokor, a koszorúslányok csokrai vagy csuklódíszei, a vőlegény, az örömapák és tanúk virágdísz-kitűzői, a szülőköszöntő csokrok a legjobb minőségű virágokból készüljenek, melyek frissek és tartósak, így garantálják, hogy a nagy napotokon minden gyönyörű legyen. A virágdekorációt, a virágékszereket legkésőbb egy hónappal a menyegző előtt véglegesíteni kell, hogy azokat időben megrendelhesse a szolgáltató. Egyeztessétek, hogy az esküvő napján reggel, vagy előző este személyesen veszitek át a virágokat vagy kiszállítást kértek a helyszínre. A virágdekoráció esetében is számolnotok kell az elkészítés és lebontás feladatával, idejével.
Készítsetek ülésrendet- ültetőkártyákat, számozzátok meg az asztalokat, így a vendégek könnyen megtalálják a helyüket. Ti a díszhelyen ültök a főasztalnál, középen. A vőlegény jobb oldalán ül a menyasszony, mellette a hagyományok szerint, a vőlegény apja, a menyasszony anyja és végül egy tanú. A vőlegény másik oldalán az édesanyja ül, mellette a menyasszony apja a másik tanúval. Ültethetitek a házaspárokat egymás mellé is, de arra figyeljetek, hogy a hölgyek és urak felváltva helyezkedjenek el. Az esküvő a vendégsereg, a rokonok és barátok egyvelege. Gondoljátok át, hogy mindenki olyan asztaltársasághoz kerüljön, ahol jól érezheti magát. Körasztalos ültetésnél a főasztalhoz legközelebb eső asztalnál ülnek a nagyszülők, közeli családtagok. Az "U alakú" asztalnál az első székek a közeli hozzátartozóké, ezután jönnek a távolabbi rokonok, barátok. Az egyedül érkező vendégeiteket, olyan társasághoz ültessétek, ahol találnak maguknak beszélgető és táncpartnert. A fiatalokat, táncos kedvű barátokat célszerű a táncparketthez közel eső asztalhoz ültetni.
A menü és az ültetési rend véglegesítését követően keressétek fel újra a meghívóitokat készítő céget és a meghívó stílusban terveztessétek meg a menü -, és ültetőkártyákat. Ha az elkészült terv megfelel számotokra, rendeljétek meg azokat a szükséges számban. A megrendelésről készüljön részletes írásbeli megállapodás, ami tartalmazza a minőséget, a darabszámokat, az átvétel idejét és a fizetési feltételeket.
Az esküvői vendégkönyv egy szép emlék a nagy napotokról. Gyönyörű könyveket találni, de érdemesebb eredeti megoldásban gondolkodni. A vendégek jókívánságait, gyűjthetitek egy szép dobozba, üvegbe, kalitkába, kosárkába, ha ehhez üzenetlapokat és íróeszközt készítetek ki számukra. Az ujjlenyomat vendégkönyvhöz mindössze tintapárnára és egy családfa rajzra van szükségetek, de helyezhettek egy tálba szép formájú kavicsokat, amikre a vendégek ráírhatják az üzeneteiket. Jó ötlet, ha csipeszekkel rögzítitek a neveket tartalmazó kártyákat szalagokra, hogy a vendégek polaroid kamerával készíthessenek magukról fotót, írjanak rá üzenetet, majd csíptessék a nevük helyére. Kreatív a palackposta, amikor kerek házassági évfordulók számaival ellátott üres üvegekbe dobhatják a vendégetek az üzeneteiket, amiket majd az adott évfordulón olvashattok. Ideje, döntenetek, hogyan gyűjtitek majd vendégeitek jókívánságait és beszereznetek az ehhez szükséges anyagokat.
Ha már elindultok, ideje a szertartás kellékeit is beszereznetek, amit a dekorációs látványterv készítésekor összeírtatok, például a "welcome" tábla, ceremónia irányjelző tábla, boldogságkapu, háttérdekoráció. De időben beszerzendő a gyűrűpárna, sziromszóró kosárkák, virágszirmok, választott ceremóniátok tartozékai, szirom- konfettiágyúk, rizs vagy búza a termékenységért, buborékfújók és az extra programok (lepke-, galambröptetés...) kellékei. Fontos, a házasságkötéshez szükséges okmányok, így a személyi igazolvány és a lakcímkártya (tanúké is) érvényességi idejének ellenőrzése, hogy legyen idő megújítani, ha esetleg lejárna.
Ki kell választanotok, be kell szereznetek a szülőköszöntő ajándékokat. Ezzel köszönitek meg az elmúlt évek támogatását, odaadását, gondoskodását. Erre az alkalomra olyan ajándékot szokás adni, ami személyre szóló, ettől lesz emlékezetes és megható, mert ott van benne a törődés, a szeretet. Ha külön szeretnétek megajándékozni az szüleiteket jó ötlet a személyes üzenettel hímzett zsebkendő/nyakkendő, gravírozott kulcstartó/karlánc, feliratozott fadobozban rejlő ajándék, de az internet is számtalan ötletet kínál számotokra. Sok pár dönt úgy, hogy a külön ajándékozás helyett egy közös ajándékkal fejezi ki a háláját és köszönetét a szülei felé. Keressetek egy vidéki kúriát vagy welnessszállót, vagy ha van olyan hely, ahová régóta szerettek volna elutazni, akkor itt a lehetőség, hogy ezzel az utazással fejezzétek ki a hálátokat. Az ajándék átadásához néhány szívhez szóló mondattal is készüljetek, hogy melyek azok a dolgok, amiket tőlük tanultatok, mi az, amiért hálásak vagytok. Talán mind közül ez a legszebb ajándék, amit adhattok a szüleiteknek. Gondoskodjatok időben a kiválasztott meglepetés megrendeléséről!
A köszönőajándékokat az esküvőre meghívott vendégek kapják, ezzel fejezitek ki számukra a hálát azért, hogy veletek ünneplenek. A csokoládé klasszikus ajándék, így a nevetekkel, az esküvő dátumával ellátott kis dobozkában tökéletes esküvői köszönőajándék egy különleges bonbon. Ha olyan ajándékot szeretnénk adni a násznép számára, amely kapcsán mindig eszükbe juthattok, akkor remek választás egy hűtőmágnes, poháralátét vagy könyvjelző a jegyesfotóitokkal. A pici cserepes virágok ajándékozása is jó ötlet, de még kreatívabb, ha virágmagokat csomagoltok dobozkákba, amit mindenki maga ültethet el a nagy napotok emlékére. Számtalan lehetőség létezik még, így: egyedi mécsestartó, névre szóló illatzsákocskák, szív alakú kézműves szappan, illatos mini fürdősó. Bármire esik is a választásotok ideje, hogy megrendeljétek azt, vagy beszerezzétek a hozzávalókat és elkezdjétek összeállítani a meglepetéseket.
Az esküvő megható része a nyitótánc, az ifjú pár első közös tánca, mint férj és feleség. Sokan a romantikus keringőt választják, mások inkább a pörgős előadást szeretik, de bármilyen zene szóbajöhet az angolkeringő, bécsi keringő, foxtrot, cha-cha-cha, samba, rumba, rocky, salsa, ha az illik az esküvő stílusához. A magabiztos előadásmód és a párhoz illő koreográfia mindenki számára fontos, ezért jó, ha az esküvői nyitótánc oktatását tapasztalt, referenciákkal rendelkező tánctanárra bízzátok. Ő segít nektek abban, hogy álmaitoknak megfelelően meg tudjátok nyitni az estét egy varázslatos nyitótánccal. A koreográfia betanulásához, begyakorlásához általában hat alkalom szükséges, heti 1-2 óra. Nyitótánc közben jól mutatnak a gyertyák, csillagszórók.