Esküvőszervezés 1.

2023.01.17

A Nagy nap előtt 12-09 hónappal a  célszerű mielőbb belevágni az esküvőszervezési munkálatokba, hogy ne kelljen kapkodnotok, és mindent úgy tudjatok megvalósítani, megélni, ahogyan azt megálmodtátok. 

12-11 hónappal az esküvő előtt kezdjétek el nézegetni az esküvői és életmód magazinokat, gyűjtsetek ötleteket, inspirációkat. Szerezzetek be egy esküvői tervezőt és írjatok bele minden fontos dátumot és feladatot, hasznos dolog, ha egyúttal vezetitek a tervezett kiadásokat is. Nyissatok egy mappát, amiben az ajánlatokat, megállapodásokat, szerződéseket fogjátok majd tartani. Készítsetek esküvői blogot, amin majd a vendégeitekkel megoszthatjátok a készülődés élményeit.Mielőbb tűzzétek ki a Nagy Napotok dátumát. 

A tervezett időpontot rögzítsétek az anyakönyvvezetővel, templomi esküvő esetén a pappal és egyeztessetek az örömszülőkkel is, hiszen nagyon fontos, hogy nekik megfelelő legyen az időpont. 

Határozzatok meg egy összeget, melyet az esküvőre szántok, és a költségvetés összeállítása, a szervezés során ehhez igazodtok. Készítsetek átgondolt pénzügyi tervet, vegyétek számításba, hogy a helyszín, az esküvői menü, a szertartásvezető, a ceremóniamester vagy vőfély, a zenekar vagy dj, a fotós, a videós, a menyasszony és a vőlegény ruhája, a koszorúslányok ruhája, az ékszerek, a torta, a sütemények, a virágok, a dekoráció, az ültetőkártyák, a meghívók, a fodrász, kozmetikus, a sminkes jelentősen befolyásolják a tervezett költségvetést. 

10-09 hónappal az esküvő előtt történjen meg a számotokra ideális helyszín kiválasztása, mivel ez igen nagy részét teszi ki a kiadásoknak. Ehhez össze kell állítani egy előzetes vendéglistát, ezért gondoljátok át, hogy kik azok, akiket szívesen vendégül látnátok a Nagy Napotokon. Kérjetek több helyről árajánlatot, és érdeklődjetek arról is, hogy tudnak-e étkezést, szükség esetén szállást biztosítani, illetve milyen extra szolgáltatásokat vehettek igénybe az adott helyen (kialakított szertartási helyszín, hangosítás, látványelemek). Elegendő parkolóhely áll rendelkezésre, van-e csendrendeleti korlátozás érvényben, mettől meddig áll rendelkezésetekre a helyszín. Miután mérlegeltétek a lehetőségeket mielőbb foglaljátok le a már meghatározott időpontra a lagzi helyszínét és készítsetek részletes írásbeli megállapodást.

A catering tekintetében szerencsések vagytok, ha kiválasztott helyszín tudja ezt biztosítani. Ha erre nincs lehetőség, akkor tájékozódjatok az interneten, olvassátok a kommenteket, kérdezzétek meg ismerőseiteket, kérjetek referenciát. Igyekezzetek mielőbb megtalálni a számotokra ideális szolgáltatót, aki tudja számotokra biztosítani az esküvői menüt, a terítést és a felszolgálását. Döntsétek el, hogy hagyományos vagy exkluzív menüt szeretnétek, figyeljetek a különleges igényekre (vegetáriánus, laktózérzékeny, cukorbeteg barátok, rokonok). Állapodjatok meg a catering céggel egy időpontban, amikor megkóstolhatjátok az ételsort. Készítsetek részletes szerződést árakkal, mely tartalmazza a helyszínt, időpontot, a menüt és az egyéb szolgáltatásokat. 

Az esküvői helyszín és a menü talán a két legfontosabb dolog, ezért legyetek körültekintőek, tudatosak a választáskor és készítsetek részletes írásbeli megállapodást, mely tartalmazza a megrendelt szolgáltatásokat, azok árát, a teljesítési és fizetési feltételeket.

Érdemes mielőbb kiválasztanotok az esküvői szolgáltatókat is, mivel a megbízható és minőségi szolgáltatást nyújtók határidőnaplója gyorsan betelik. Minden komoly esküvői fotósnak, videósnak van honlapja, ahol meggyőződhettek arról, hogy olyan stílusú képeket készít-e, melyek megegyezik a ti elképzeléseitekkel. Tájékozódjatok arról, hogy a fotós, illetve a videós rendelkezik-e azokkal a technikai eszközökkel melyek szükségesek az általatok megálmodott fotók, videók megvalósításához. Kérjetek több helyről is árajánlatot, kérdezzetek rá, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat tartalmaz az ajánlat, vehettek-e igénybe valamilyen kedvezményt a képek, a videó megrendelésekor. A zenét illetően választanotok kell, hogy a dj vagy egy zenekar szimpatikusabb nektek, illetve milyen zenei stílust szeretnétek az esküvőtökön. Nézzetek, hallgassatok meg minél több zenészt élőben, vagy kérjetek korábbi felvételeket, referenciákat, hogy könnyebben dönthessetek. 

Figyeljetek rá, hogy a választott szolgáltató rendelkezik e zeneszámok lejátszásához szükséges engedéllyel és megfelelő hangtechnikával. Állítsatok össze egy listát az általatok kedvelt zeneszámokról melyeket mindenképp szeretnétek hallani az esküvőtök során. Az esküvőtök koordinálásához akár ceremóniamestert, akár vőfélyt választotok, fontos, hogy az illetőnek saját honlapja legyen, ami referenciákat és videókat is tartalmaz. Tájékozódjatok ismerői körben és esküvői fórumokon is. Érdemes elolvasnotok más párok tapasztalatait, így hasznos információkhoz juthattok. Keressetek meg személyesen is több szolgáltatót, hogy kiválaszthassátok azt, akinek a személyisége számotokra a legszimpatikusabb. Egyeztessék le pontosan, hogy milyen hangulatú esküvőt terveztek, és várhatóan hogyan alakul a vendégek összetétele, mi lesz az esküvő forgatókönyve. Bátran hallgassatok a tapasztalataikra, fogadjátok meg a javaslatainkat, majd a megállapodásotok minden részletét rögzítsétek írásban. A szertartásvezető kiválasztásakor szintén kérjetek referenciákat, videókat, hogy a személyiségeteknek és az esküvő stílusának legmegfelelőbb személyt választhassátok. A személyes egyeztetés során legyetek kreatívak, az ő közreműködésével lehetőségetek van minden álmotok, egyéni elképzelésetek megvalósítására a szertartás menetét, a fogadalmakat, a köszöntéseket, a zenét, a dekorációt illetően. Mindenképp készüljön részletes megbízási szerződés a szertartásvezetővel is, ami biztosítja számotokra, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések benneteket. A szolgáltatókkal fixáljátok le az esküvő időpontját, helyszínét, az elvárásaitokat, és mindenképp írjatok részletes megbízási szerződést, ami tartalmazza az árat, a szolgáltatásokat a felmerülő problémák rendezésének módját, a fizetési feltételeket és a szerződéstől történő elállás következményeit mindkét félre vonatkozóan. Ha túl vagytok a legfontosabb dolgok kiválasztásán, az egyeztetéseken és a szükséges megbízási szerződések megkötésén, akkor a következő hónapokban nyugodtabban szervezhetitek a részleteket.

Ha túl vagytok az időpont, a helyszín, az esküvői menü és a szolgáltatók kiválasztásán, az egyeztetéseken és a megbízási szerződések megkötésén, akkor következhetnek az izgalmas részletek.

08 - 07 hónappal az esküvő előtt döntenetek kell a jegygyűrűkről, arról, hogy milyen szín, stílus, anyag tetszik nektek. Beszéljétek meg, hogy mekkora összeget szántok erre a célra. Nagy döntés ez, hiszen jó esetben életetek végéig hordjátok majd a gyűrűket. Érdemes személyesen felkeresni több ékszerészt is, többféle karikagyűrűt felpróbálni, hogy megtudjátok melyik lesz számotokra a megfelelő. A férfiak a letisztultabb fazonokat kedvelik, a nők viszont szívesen látnak a gyűrűjükön vésést, ékkövet. Három arany ötvözettel találkozhattok, sárga, fehér és rozé arannyal. A karikagyűrű párnak nem kell feltétlenül egyeznie, elég ha a színük vagy a formájuk azonos, ezzel is jelezvén, hogy a gyűrűk összetartoznak, úgy ahogy a viselőik is. Érdeklődjetek az ékszerboltban, hogy mennyi idő alatt készülnek el a gyűrűitek, van-e lehetőség a próbát követően igazításra, vannak-e kedvezmények, mennyi ideig vállalnak garanciát a gyűrűkre, tudnak-e számotokra megfelelő gyűrűtartó dobozt, vagy gyűrűpárnát ajánlani. Megrendeléseteket rögzítsétek írásban.

A ruhák kiválasztása során döntsétek el, hogy kölcsönözni vagy vásárolni fogjátok azokat. Tájékozódjatok az árakkal kapcsolatban, határozzátok el, mennyi pénzt szántok a menyasszony/menyecske ruhára és a vőlegény ruhájára. Ne feledkezzetek meg a kiegészítőkről se: cipők, ékszerek, fátyol, fehérnemű. Inspirálódjatok magazinokból, keresgéljetek az interneten, menjetek el esküvői kiállításokra, és válasszátok ki a hozzátok legközelebb álló stílust, ami elegáns és kényelmes mindkettőtök számára a nagy napon. Kérj időpontot több esküvői ruha szalonba, a próbára vidd magaddal a legjobb barátnődet, akinek adsz a véleményére. Legyél nyitott, ne sajnáld az időt, próbálj fel több ruhát is, készíts fotókat, aztán döntsd el melyik ruhában érezted magadat egyedinek, különlegesnek. Kérd meg az üzletet, hogy a kiválasztott ruhádról készítsenek előlegszámlát. Csatoljátok mellé a szükséges igazítások listáját, a következő próba időpontját, a ruha és a kiegészítők pontos leírását, az átvétel idejét és a fizetési feltételeket.

Ideje, hogy eldöntsétek, melyek lesznek az esküvőtök alapszínei, melyek harmonizálnak a személyiségetekkel és a helyszínnel, ügyeljetek rá, hogy minden részlet passzoljon majd ehhez, így a dekoráció is tükrözze ezt a színvilágot. Kezdjétek időben gyűjteni az ötleteket a dekorációt illetően és figyeljétek a trendeket. A laza elegancia, kreativitás, minőség, a részletek összhangja teszi egyedivé az esküvői dekorációtokat. Komoly dilemma, hogy magatok készítsétek-e el a dekorációt vagy bízzátok azt dekoratőrre. Számtalan esküvői dekorációs kellék, kiegészítő kapható, amiből ügyes kezek csodát varázsolhatnak, sőt kellékcsomagot vagy komplett esküvői dekorációt is bérelhettek. Számoljatok azonban a dekoráció elkészítésének és a helyszín díszítésének, majd lebontásának idejével és kellemetlenségeivel. Ha bizonytalanok vagytok, akkor jobb választás szakembert megbízni, mert minőségi dekorációs anyagokkal dolgozik, rugalmas, gyors, ismeri a praktikákat, a titkos trükköket, szerződés szerint számon kérhető és kíméli az idegeket.

06 - 05 hónappal az esküvő előtt még van időtök nézelődni, válogatni a nászutatok lehetséges célpontjai között. Válasszatok ki három-négy lehetséges úti célt, és mérlegeljétek mennyi pénzt szántok rá, mennyi időre terveztek, mivel szeretnétek utazni, milyen helyen szeretnétek megszállni. Foglaljátok le a nászutatokat időben, így akár előfoglalási kedvezményt is kaphattok, és válogathattok utazási módok, szobatípusok között. Álmodozzatok, tervezzétek meg a részleteket, de ne feledkezzetek el a szabadságotok intézéséről, hogy a kollégáitok tudjanak majd alkalmazkodni hozzátok.

Időben válasszátok ki, milyen járművel szeretnétek az esküvő helyszínére érkezni. Ha speciális ötletet szeretnétek megvalósítani, mint oldtimer, chopper, quad, tandemkerékpár, hintó, limuzin ejtőernyő, hőlégballon, akkor minél előbb foglaljátok azt le. Amennyiben egész napra bérelnétek járművet, vagy több kocsira, buszra is szükségetek lesz, kérjetek kedvezményt, és mint már tudjátok, készüljön részletes szerződés a szolgáltatóval. Járműbérlés esetén különösen fontos a használat feltételeinek, az esetlegesen keletkezett károk fizetési feltételeinek a rögzítése.

Gondoljátok át, hogy szeretnétek-e a szertartáson, az esküvői bulin speciális látványelemeket, mint tűzijáték, speciális fényeffekt, lézer show, füst- vagy buborékfújógép, jégszobor, csoki szökőkút, galamb vagy pillangóreptetés, szárított virágszirmok. Bármit is terveztek egyeztessetek a helyszínnel, hogy nincs-e akadálya a megvalósításának, majd keressetek leinformálható, megbízható szolgáltatót, aki a nagy napotokon tudja biztosítani a helyszínen az adott szolgáltatást. Itt az ideje a tervezett programok lefoglalásának is, így gondoskodni kell a templomi kórus, meglepetés fellépő, revütáncosok, bűvész, karikaturista, szelfigép időben történő rendelkezésre állásáról. Programokkal a vendégeknek kedveskedtek, de ne felejtsétek az esküvőnek Ti vagytok a fénypontja, így érdemes rövid, maradandó élményt biztosító meglepetéssel készülnötök. Természetesen legyen írásbeli megállapodásotok ebben az esetben is a szolgáltatás pontos leírásáról és a fizetési feltételekről.

Az igényes esküvő része a jól megtervezett esküvői grafika és a meghívó,aminek minden részlete igényességet és harmóniát sugall. Az esküvőtök alapszínei, melyek harmonizálnak a személyiségetekkel, a helyszínnel, és keretet adnak a dekorációnak meg kell jelenjenek a meghívón, az ültető -, menü-, és köszönőkártyákon is. Kérjetek árajánlatot több helyen, érdeklődjetek a darabszámok után járó és egyéb kedvezményekről. Keressétek meg azt a céget, ahol a saját elképzeléseitek szerint készítik el a meghívókat, és nem félnek az egyedi és kreatív ötletek megvalósításától. Számítsatok rá, hogy többször is egyeztetnetek kell a meghívókat és kártyákat illetően, és hogy időbe kerül, mire kézhez kapjátok azokat.